Рената Марошек: «Краще пізнати чужий досвід, ніж вчитися на власних помилках» 


Представники нашої команди взяли коротке інтерв’ю в Ренати Марошек – експерта та консультанта проекту «Купуймо Разом! 2.0», яка розповіла про новинки нашого Проекту та дала поради українським підприємцям щодо використання польського досвіду.


– Цього року розпочався новий проект «Купуймо Разом! 2.0», що є продовженням минулорічного проекту. Наскільки Ви задоволені першою частиною?

– За нашими оцінками, відкриття цієї теми в Україні було дуже успішним. Учасники познайомилися із повністю новим підходом до бізнесу, який успішно застосовують польські підприємці. Працюючи спільною польсько-українською командою, ми створили солідну базу знань на тему закупівельних груп. Учасники проекту-підприємці могли використовувати її за допомогою спеціально створеного порталу www.rodynnifirmy.org.ua. Також було видано перший підручник на цю тему. Опираючись на ці матеріали, а також три проведені конференції в 2015 році, наші українські колеги могли перевіряти запропоновані рішення разом із українськими підприємцями. Однак, найціннішим було порівняння досвіду українських та польських підприємців. Завдяки цим знанням, у 2016 році ми зможемо запропонувати ще ширшу і більш адекватну інформацію.

– Що нового Ви запропонуєте українським підприємцям цього року?

– Найцікавішою і, на нашу думку, дуже корисною новинкою буде навчання, присвячене створенню закупівельних груп, призначене не лише для підприємців, а, насамперед, для організацій підприємців – асоціацій бізнесу та локальних консультантів. Зацікавлені підприємці та представники організацій підприємців зможуть поглибити власні знання та розробити реальний план створення закупівельної групи, яка їх цікавить. Наш пілотний проект з минулого року був обмежений Львовом та його околицями. Ми би хотіли, щоб відстань та час перестали бути перешкодами у поширенні знань, досвіду, підтримки консультантів і контактів підприємців, які хочуть створити закупівельні групи. Для зручності учасників, а насамперед для досягнення максимально широкого покриття нашої діяльності, навчання проводитиметься, насамперед, on-line на спеціально створеній e-Learning платформі. Учасники зможуть отримати та поглибити знання, використовуючи 10 лекцій та інші матеріали, у тому числі і минулорічні. Ми плануємо безкоштовну підтримку польських та українських консультантів для двох зацікавлених груп. Проведемо також два навчальних семінари у Києві і/або у Львові, щоб учасники проекту могли познайомитися, поширити мережу контактів та поділитися знаннями. Наразі плануємо, щоб одна із груп була розташована у Львові (для продовження контактів і співпраці), а інша – у Києві. Однак, остаточне рішення щодо місця проведення семінарів буде прийняте по результатах набору учасників. У проведенні навчання допомагатимуть консультанти, їх порадами можна буде безкоштовно скористатися впродовж усього періоду навчання, тобто, від липня до грудня 2016 року. Особи, які закінчать курс, отримають „СЕРТИФІКАТ ПОСЛА ЗАКУПІВЕЛЬНИХ ГРУП”, який підтверджує їхні знання. Сподіваємося, що вони будуть готові переказувати свої знання іншим зацікавленим цією тематикою підприємцям. Окрім того, новинкою є також часова перспектива – Міністерство Закордонних Справ Республіки Польща планує, що у випадку успішних результатів роботи українського бізнесу над адаптацією закупівельних груп до місцевих умов у 2017 році очікується розширення консультативної діяльності для створення чергових закупівельних груп.

– Наскільки, на Вашу думку, польський досвід може бути застосовано в Україні?

– Ми вже знаємо, що досвід інших підприємств точно допомагає швидше розробити ефективні та раціональні рішення для бізнесу на українському ринку. Завжди краще пізнати чужий досвід, ніж вчитися на власних помилках. Варто зазначити, що польські підприємці теж запозичували рішення з інших країн – насамперед, з Німеччини. А оскільки їм вдалося досягти успіху без підтримки, то ми вважаємо, що українським підприємцям це тим більше вдасться. Звісно, не йдеться про автоматичне перенесення польських рішень на український ринок. Українські підприємці самі розроблять найкращі рішення для себе. Однак, вони можуть без обмежень використовувати ту скриньку з інструментами, яку ми для них готуємо.

Певним чином український ринок перебуває на подібному етапі розвитку, на якому був польський ринок у 1990-их роках, перед входженням до Європейського Союзу. Посилення співпраці з ЄС призвело до виходу на польський ринок потужних міжнародних гравців. Польські підприємці, щоб конкурувати з ними, були змушені значно підвищити ефективність своєї діяльності і тісно співпрацювати, зокрема, шляхом створення закупівельних груп. Подібні процеси можуть мати місце і в Україні.

– Які фірми, в першу чергу, можуть бути зацікавлені участю у цьому проекті?

– Кожна фірма, яка хоче зменшити витрати на закупівлю сировини чи товарів, за умови, що вона закуповує відносно однорідні товари, і є умови для співпраці з іншими підприємцями. Коли є спільні інтереси і мінімальна довіра, а також віра в те, що разом можна зробити більше. Зрештою, не йдеться лише про зниження вартості закупівель шляхом цінових знижок, а також і про кращі умови постачання – наприклад, довше терміни оплати, дешевшу логістику тощо. Це підвищує конкурентоздатність. У Польщі є декілька галузей, у яких багато польських фірм, які не налагодили співпрацю у закупівельних групах, змушені були піти з ринку. Вони проґавили час для співпраці. Так було у Польщі 2-3 роки після набрання чинності Угоди про асоціацію з Європейським Союзом.

– Чому польські підприємці хочуть ділитися досвідом з українськими колегами?

– Ми хочемо мати в особі України сильного сусіда, який упевнено стоїть на власних ногах і економіка якого опирається на багатьох конкурентоздатних і співпрацюючих між собою малих та середніх фірмах. Нам вдалося цього досягти, хоча у 1990 році польська економіка була в гіршому стані, ніж українська. Польські підприємці вже переконалися, що співпраця є вигідною (хоча й не завжди легкою). Це стосується не лише співпраці на польському ринку – ми хочемо також будувати конструктивну, творчу співпрацю із колегами в Україні. Урешті-решт, є також і міжнародні закупівельні групи…

– Що Ви можете порадити українським підприємцям, які зацікавлені створити закупівельну групу і, таким чином, зекономити на закупівлях?

– Насамперед, вони повинні розпочати будувати стосунки з іншими фірмами, потенційно зацікавленими взяти участь у такій групі. Закупівельну групу слід будувати на довірі, а для її здобуття потрібен час. Це вимагає послідовності та зусиль. Але це варте старань! І, звісно ж, запрошуємо взяти участь у наших конференціях та навчанні.

Інтерв’ю провів та переклав: Андрій Максимук

***

Більше інтерв’ю та інші цікаві матеріали в інформаційному листку #1 (червень 2016 р.) проекту «Купуймо Разом! 2.0»


Інтерв’ю з Ренатою Марошек (Координатор Консультантів Проекту) під час Конференції-Відкриття проекту «Купуймо Разом! 2.0»

Чому варто скористатись з консалтингу в рамках проекту?